Revista Antreprenoriat Transilvan
Spiritul antreprenorial - pasiune şi risc
Afacere este un cuvânt magic. Îl putem auzi peste tot în jurul nostru, la show-uri TV, în conferinţe publice, în declaraţii politice, în grafice, în dezbateri ale comunităţii, etc. Oamenii de obicei se referă la semnificaţia de organizaţie companie, firmă, întreprindere. Foarte puţin conţinut iese la suprafaţă. Partea adevărată este acolo, este scânteia care aprinde sfera economică şi socială, este antreprenorul, este creatorul afacerii. El, ea sau ei reprezintă unghiul nostru de abordare care încearcă să explice ceea ce-i face pe ei să acţioneze, să scuture lumea, să-i facă pe unii invidioşi. Indiferent dacă eşuează sau reuşesc, ei sunt promotorii schimbării, aventurieri care creează comunităţi, ţări sau naţiuni, care schimbă lumea şi din această cauză merită interesul şi aprecierea noastră.
Tot ce este legat de antreprenori gravitează în jurul ideii noi (new entry), crearea a ceva diferit faţă de ceea ce există legat de procesul comerţului pe o piaţă. De asemenea se referă la risc şi de aceea efortul antreprenorial este o provocare personală şi statisticile au arătat că există o rată de eşuare în dezvoltarea noii afaceri (aproximativ 20% în primul an, 30% în primii 3 ani, 40 până la 50% în primii 5 ani).
Există un preţ ce trebuie plătit atunci când cineva alege să devină un antreprenor. Mai multe aspecte trebuie luate în calcul atunci când se ia decizia:
- Singurătatea creatorul unei afaceri este de obicei o singură persoană, deseori neînţeles pentru persoanele din jurul său. El este singurul care ar putea să decidă în circumstanţe dificile pentru afacerea sa şi câteodată pentru familia sa. Singurătatea riscă să crească în timp ce antreprenorul se obişnuieşte să decidă totul el singur şi să ţină informaţia pentru el. Deşi el poate fi înconjurat de simplii executanţi, ei nu vor împărtăşi cu el nici bucuriile, dar nici temerile.
- Nesiguranţa multe evenimente se pot întâmpla şi pot să lovească compania sau persoana. Pierderea unui contract, refuzul unui bancher, apariţia unui competitor puternic sau problemele de sănătate sunt exemple de cauze care pot afecta o afacere şi pot face ca antreprenorul să-şi piardă timpul şi efortul în van. Opinia publică poate fi de asemenea un pumnal. În anumite culturi, dacă reuşeşti eşti un hoţ, dacă eşuezi eşti un învins.
- Lipsa încrederii trebuie aşteptat o perioadă înainte să fii considerat de încredere. Este o opinie general acceptată că oamenii şi organizaţiile tratează cu respect numai persoanele puternice. Un tânăr antreprenor care gestionează un business are de întâmpinat nişte eforturi speciale pentru a convinge clienţii, furnizorii, bancherii, partenerii, autorităţile în legătură cu abilităţile sale. Atitudinea rigidă poate afecta mult dinamica unei afaceri.
- Sacrificiul atât familial, cât şi financiar. În special în etapa de început a unei afaceri proprietarul este o ”fantomă” pentru familia sa. El lucrează aproximativ 12 ore pe zi, 7 zile pe săptămână şi este concentrat întotdeauna pe problemele afacerii. Familia are un rol de susţinere extrem de important fără de care omul de afaceri va avea probleme. Adevărul este că o nouă afacere trebuie să fie finanţată până când produsele sale vor aduce profit. Există o valoare mai mică sau mai mare care poate fi investită în bunuri pentru noua companie şi o altă parte pentru cash-flow. Foarte des antreprenorul apelează la depozitele de bani personale sau ale familiei, sau poate apela la credit sau leasing. Este foarte important să-şi planifice toate cheltuielile şi să nu confunde compania cu propriul buzunar.
O întrebare importantă în abordarea noastră este De ce să devii antreprenor? Oamenii devin antreprenori din mai multe motive. Unii oameni sunt atraşi de independenţa percepută şi de libertatea faţă de restricţiile unei corporaţii şi companii. Fiind capabil să faci lucrurile aşa cum le doreşti tu, să-ţi iei propriile decizii şi să exerciţi un control mai mare asupra lucrurilor din jurul tău sunt alternative atractive la rigurozitatea asociată cu viaţa în marile companii. Unii pot să ajungă la o plafonare, să simtă că sunt blocaţi în încercarea de a promova sau că nu progresează atât de rapid pe cum ar dori ei şi aceste dorinţe devin factori motivanţi. Alţi oameni cred că construirea unei firme poate să le furnizeze oportunităţi de creştere economică susţinută şi de mobilitate. Şi, bineînţeles, pentru majoritatea antreprenorilor primează pasiunea, singura generatoare de împlinire, cea care asigură obţinerea şi stabilitatea recompenselor financiare.